čtvrtek 3. září 2015

Háčkování - základy


Blíží se chladné měsíce a mě začíná háčkovací sezóna. Né že bych byla odborník, jsem samouk a většinou postupuji podle video návodů. Sem tam začínám chápat i návody psané :-D Je to pro mě hlavně relax. Většinou pracuji podle zahraničních návodů v angličtině. Podle českého jsem ještě nic nedělala, ale to bude spíš náhoda, že mě vždy zaujlo něco ze zahraničí ;-)

Každopádně jsem se rozhodla si udělat přehled základních postupů i s anglickými názvy.



Základní oko - Slip knot

Vždy se jím začíná. Konec příze můžete nechat klidně delší. Na konci háčkování se pak zaplete do hotového vzoru.


Řetízek - Chain stitch "CH"

Řetízek tvoří základ, na který se pak následně háčkuje vzor. Dělá se vlastně jedno oko za druhým. Když pak háčkujete podélně řetízku, zasouváte háček doprostřed každého oka. V dalších řadách se však háček vsouvá pod celé oko, ne do jeho středu. Ale i to není pravidlem. Naopak může vzniknou jiný vzor, když budete celou dobu vsouvat háček do středu a následující řada tak bude držet jen za jednu smyčku celého oka.

Pokud máme udělat řetízek s 4 oky, uděláme 4, ale než začneme další řadu, nahodíme ještě jedno navíc - tím se dostaneme "na výšku" pro další řadu a neubíráme si ze základu.


 Pevné oko "PO" - Slip stitch "SL ST" 

Pevné oko vznikne, když háček vsunete do oka, nahodíte přízi a provlečete ji rovnou oběma oky (tím které jsme provlékli háčkem i tím, a kterém háček byl).

Používá se u nejčastěji u konce háčkování, nebo když chcete ze řetížku udělat kruh - např. jako začátek pro čepici.







Krátký sloupek "KS" - Single crochet "SC"

Provlékneme háček okem v řetízku, nahodíme přízi a provlékneme ji s háčkem zpět. V tuto chvíli máme na háčku navlečená 2 oka. Nyní jen nahodíme přízi a provlékneme oběma oky, které na háčku máme.



Polodlouhý sloupek "PDS" - Half double crochet "HDC"

Tentokrát ještě než provlékneme háček okem v řetízku si na něj nahodíme přízi. Poté provlékneme háček řetízkem. Opět na něj nahodíme přízi a vrátíme se okem v řetízku - nyní máme na háčku navlečena tři oka. Nahodíme opět přízi a provlečeme všemi třemi oky.


Dlouhý sloupek "DS" - Double crochet "DC"

U toho sloupku už nestačí pro začátek udělat jedno oko na výšku pro druhou řadu, ale uděláme si řetízek se 3 oky + jedno, na kterém nám zůstane háček připraven.

Nyní nahodíme přízi na háček, provlékneme háček okem v řadě, nahodíme přízi a vrátíme háček okem v řadě. V tuto chvíli mám na háčku nalečena 3 oka. Opět nahodím přízi a provleču prvními 2 oky, které mám navlečeny na háčku. Poté mi zůstanou na háčku navlečená 2 oka, opět nahodím přízi a provleču ji oběma zbývajícími oky.



Tohle jsou opravu jen základní techniky, které používám. Je jich samozřejmě mnohem víc... :-)


Žádné komentáře:

Okomentovat